Forretningstjek
- få klarlagt din virksomheds udviklingspotentiale




FORRETNINGSTJEK er et praktisk værktøj, som giver dig overblik over virksomhedens udviklingspotentiale

FORRETNINGSTJEK tager udgangspunkt i de tre hovedområder i virksomhedes forretningsmodel. Inden for hvert af de tre områder skal virksomheden svare på en række spørgsmål som er vitale for virksomhedens effektivitet og dermed succes.

Konklusioner fra analysen af virksomheden, viser hvilke områder der er mest udbytterige at fokusere på i virksomheden STRATEGI & HANDLINGSPLAN.

FORRETNINGSTJEK giver input til virksomhedens udvikling og dermed:

  • Bedre top- og bundlinie
  • Mere tilfredse kunder
  • Mere motiverede medarbejdere
  • Gladere aktionærer og bank
  • ... og en mere tryg virksomhedsleder

Sådan foregår det

  1. Indledende møde
    Det indledende møde er med virksomhedens ledelse og eventuelt og andre nøglemedarbejdere. Formålet med mødet er at præsentere processen og svare på evt. spørgsmål. Herefter fremsendes forretningstjekkets spøgeskema.
  2. Besvarelse af spørgeskema
    Quo Vadis fremsender spørgeskemaer til dem, som er udpeget til at deltage i Forretningstjekket.
  3. Analyse
    Quo Vadis modtager og behandler de udfyldte spørgeskemaer og udfærdiger en rapport, der fortæller om de forbedringsmuligheder, som Forretningstjekket har afdækket.
  4. Fremlæggelse
    Quo Vadis fremsender rapporten, der viser virksomhedens udviklingsmuligheder og forslag til mulige forbedringer. Quo Vadis gennemgår rapporten på et møde med virksomhedens ledelse og eventuelt andre nøglemedarbejdere.
Solidt grundlag for udvikling
Forretningstjekkets konklusioner og forslag skal nu bearbejdes i virksomheden, og det skal besluttes, hvilke mål og handlinger der skal sættes i værk på baggrund af forretningstjekket.
Quo Vadis deltager gerne som sparringsparter og facilitator i denne proces. Quo Vadis’ indsats i denne proces kan være forskellig fra opgave til opgave.

Hvad får virksomheden ud af det?

Fordele:
  • Et praktisk og meget anvendeligt værktøj der giver overblik over virksomhedens effektiviserings potentiale
  • Skaber fokus på det som giver mest udbytte at arbejde med i forretningsudviklingen
  • Med til at sikre, at der er fælles mål om virksomhedens udvikling
Værdi:
  • Gør virksomheden mere effektiv = mere konkurrencedygtig
  • Gør virksomheden mere effektiv = bedre bundlinje

Mere om Forretningstjek

Med Forretningstjekket sammenligner man sin virksomhed mod en fiktiv idealvirksomhed, der udelukkende foretager de rigtige valg, og som dermed er mest mulig konkurrencedygtig. Forretningstjekket tager udgangspunkt i et spørgeskema.

Formålet med Forretningstjekket er at sætte spot på din virksomheds udviklingsmuligheder. Du får forslag til, hvor du mest effektivt kan sætte ind for at udvikle din virksomhed. Med den viden kan du træffe beslutninger om, hvordan du styrker virksomheden og dens konkurrenceevne og dermed top- og bundlinje.

Forretningstjek - indhold

Et Forretningstjek tager udgangspunkt i de tre hovedområder i virksomhedens forretningsmodel: Produkt, produktion og salg.

Der er et forretningstjek inden for hvert af de tre hovedområder, som kan tages enkeltvis eller samlet.

Forretningstjekket er en række spørgsmål inden for hvert af de tre områder, som afdækker den måde virksomheden drives og arbejder på. Det kan fx være, om virksomheden har:

  • Mål og strategier
  • Systematisk kunde- og markedsanalyse
  • Overblik over medarbejdertilfredshed
  • Systemer og strukturer, der understøtter virksomhedens drift
  • Klart billede af egne styrker og svagheder
  • Målsystemer, der følger op på virksomhedens drift og udvikling
  • Konkurrentanalyser
  • Systemer til opfølgning på effektivitet
  • Metoder til produktudvikling

Forretningstjekket er et kig ind i virksomhedens maskinrum og giver et billede af, hvor der er udviklingspotentiale i virksomheden. Forretningstjekket giver input til virksomhedens strategi for forretningsudvikling og er den ene halvdel af inputtene til virksomhedens strategi- og forretningsudvikling. Det anden halvdel af strategi- og forretningsudvikling handler om virksomhedens omverden (kunder, konkurrenter osv.) som behandles i DREJEBOG for forretningsudvikling

Hvis spørgsmålene i Forretningstjekket besvares af flere personer i virksomhedens ledelse og andre nøglepersoner, giver det anledning til en sund snak om forskellige holdninger til virksomhedens drift og fremtidige udvikling. En snak, som i mange virksomheder ikke bliver taget i hverdagen, og som kan være frugtbar for det interne samarbejde, for virksomhedens effektivitet og for konkurrencedygtigheden.

Læs videre om Udviklingstrekanten – en forretningsmodel.

Ring og få en uforpligtende snak om Forretningstjek.