Drejebog for forretningsudvikling
- vejen til virksomhedens strategi- og handlingsplan




DREJEBOG for forretningsudvikling er et praktisk værktøj, som sikrer virksomheden rettidig forretningsudvikling.

DREJEBOGEN er rygraden i virksomhedens forretningsudvikling nu og i fremtiden. Resultatet af DREJEBOGEN bliver nedskrevet og samlet i virksomhedens STRATEGI & HANDLINGSPLAN.

DREJEBOGEN er fundament for virksomhedens udvikling og dermed:

  • Bedre top- og bundlinie
  • Mere tilfredse kunder
  • Mere motiverede medarbejdere
  • Gladere aktionærer og bank
  • ... og en mere tryg virksomhedsleder

Sådan foregår det

Nedenstående faser i DREJEBOGs forløbet gennemføres i et tæt samarbejde mellem Quo Vadis og virksomhedens ledelse.

Quo Vadis er med hele vejen og bidrager med rådgivning og vejledning samt medvirker til en effektiv og konkret proces frem mod målet – virksomhedens STRATEGI & HANDLINGSPLAN.

  1. Indledende møde

    Møde med alle, der skal deltage i processen. Proces og mål gennemgås, forventninger afstemmes.

  2. Analyse

    Grundig analyse af marked, konkurrenter, medarbejdere, kompetencer osv.

  3. Mål for virksomheden

    Fastlæggelse af virksomhedens fremtidige mål med baggrund i analysen.

  4. Strategi

    Fastlæggelse af virksomhedens strategi for at nå mål.

  5. Konkrete handlinger

    Fastlæggelse af handlinger, der skal til for at nå målene, udpege ansvarlige og fastsætte tidsramme.

  6. Opfølgningsplan

    Plan, der beskriver, hvordan der følges op og sikres, at planlagte handlinger bliver gennemført rettidigt.

Resultat

En praktisk og nedskrevet STRATEGI & HANDLINGSPLAN for virksomhedens fremtidige udvikling.

Quo Vadis tager del i gennemførelsen og opfølgningen på DREJEBOGEN i det omfang som virksomheden ønsker det.

Hvad får virksomheden ud af det?

Fordele:
  • Et praktisk og meget anvendeligt værktøj
  • Struktur på forretningsudvikling - nu og fremover
  • Virksomheden vil blive mere fokuseret på forretningsudvikling – nu og fremover
Værdi:
  • På forkant med udviklingen = robust over for konjunkturer og konkurrence
  • Virksomheden udvikler sig = attraktiv leverandør
  • Virksomheden udvikler sig = attraktiv arbejdsplads
  • Trygge medarbejdere = effektive medarbejdere
Ring og få en uforpligtende snak om DREJEBOG for forretningsudvikling

Mere om Drejebog for forretningsudvikling

Drejebog for forretningsudvikling er virksomhedens guide gennem hele strategiprocessen. Den sikrer, at der skabes et overblik over virksomhedens situation. Hvad er mulighederne, og hvad er truslerne?

På det fundament guider drejebogen virksomheden til at tage de nødvendige beslutninger om virksomhedens fremtidige udvikling og de mål, der skal sikre den ønskede udvikling samt fastlæggelse af strategien – vejen frem til målet og en konkret og målrettet handlingsplan, der beskriver, hvem der skal gøre hvad og hvornår – det vi i Quo Vadis kalder for ”Lederskabet”.

Ud over at være guiden i virksomhedens arbejde frem mod en strategi- og handlingsplan indeholder drejebogen de nødvendige strategiværkstøjer, der skal til for at kunne analysere og skabe overblik over virksomhedens situation. Et overblik, som er nødvendigt for at kunne tage kvalificerede beslutninger om nye mål, strategier og handlinger.

Drejebogen består af en række elementer, herunder:

  • Kortlægning af kunder/markeder og deres udvikling
  • Kortlægning af konkurrenter og konkurrenceparametre
  • Kortlægning af den teknologiske udviklings indflydelse på virksomheden
  • Identificering af virksomhedens kernekompetencer
  • Positionering og differentiering på markedet
  • Vurdering af medarbejderstabens kompetencer i forhold til de ønskede forandringer
  • Afgræsning af virksomhedens forretningsområde
  • Opfølgning og realisering af de besluttede mål og strategier

Derudover kan man tage et Forretningstjek, der skaber overblik over virksomhedens styrker og svagheder og dermed udviklingspotentiale, inden for de tre hovedområder i virksomhedens forretningsmodel.

Når man sammenholder resultatet af analyserne ovenfor med resultatet af forretningstjekket, skabes det overblik, der gør det muligt at vurdere hvor og hvad i forretningsmodellen, der skal justeres for at kunne tackle og udnytte de forandringer, der sker i virksomhedens omverden.

Resultatet er virksomhedens ”Lederskab” nedfældet i en kort, konkret og fokuseret strategi- og handlingsplan. Planen sikrer, at virksomheden gennemfører det, der er besluttet, og at ledelsen kan forklare medarbejderne, bestyrelsen, banken og vigtige partnere, hvordan virksomhedens fremtid er planlagt og sikret.

Det overordnede formål med drejebogen er, at virksomheden løbende udvikler sin forretningsmodel og dermed tackler udviklingen i verden omkring virksomheden, f.eks. hos kunder og konkurrenter.

Fordelen ved Drejebog for forretningsudvikling er at den giver virksomheden en struktur og en metode til at arbejde med forretningsudvikling. Det sikrer, at virksomheden selvstændigt kan arbejde videre med dens udvikling, også når Quo Vadis’ opgave i virksomheden er afsluttet. Det vil sige, at Drejebogen er rygraden i virksomhedens forretningsudvikling nu og fremover.


Læs mere:

Forretningstjek

Udviklingstrekanten – en forretningsmodel

Strategi og handlingsplan