Direktør i milliardvirksomhed: Derfor har jeg ikke mit eget skrivebord

HusCompagniet, der opfører typehuse i hele landet, har tidoblet deres markedsandel på blot syv år. Læs med, når adm. direktør Steffen Baungaard fortæller om tre beslutninger, der har været med til at skabe den høje vækst.

Tekst: Quo Vadis, oktober 2018

Tip #1: Direktørerne har hverken kontor eller sekretær

Man forventer, at den øverste direktør i en milliardforretning som HusCompagniet har et præsentabelt hjørnekontor. Måske endda en sekretær i forkontoret, der parerer henvendelserne. Men sådan er det ikke.

”Ingen direktører, heller ikke jeg, har et kontor. Jeg møder på et nyt afdelingskontor hver dag og sætter mig ved et ledigt skrivebord. Ingen direktører har sekretær, heller ikke jeg. Værdien er, at jeg og de andre direktører hele tiden er helt tætte på vores medarbejdere.”
Steffen Baungaard

Enhver leder vil sige, at han vil være tæt på sine medarbejdere, men kun et fåtal går så langt som Baungaard for at nå dette mål.

Det er ikke det eneste sted, han går langt. HusCompagniet har en række udstillingsbyer, hvor potentielle huskøbere kan se 1:1-udgaver af det, der kan blive deres kommende hjem:

”Jeg er som regel ude i prøvehusene om søndagen. Ikke for at sælge, men for at lytte til, hvad kunderne siger. Det giver mig et godt indblik i kundernes behov, og samtidig viser det over for medarbejderne, at jeg ikke er for fin til at arbejde om søndagen.”
Steffen Baungaard

Man kan mene, at han betaler en høj pris med dette indhug i weekenden, men når man ser på HusCompagniets vækstrate, ser det ud til, at investeringen er rentabel. I hvert fald opfatter Baungaard det selv som ét af flere punkter, hvor HusCompagniet adskiller sig fra konkurrenterne.

Tip #2: Virksomhedsværdier uden floskler

Kender du det, at man bliver lidt træt indeni, når man læser en virksomheds værdier? Så har du ikke læst HusCompagniets fem såkaldte leveregler. De er alt andet end tyndslidte klicheer. Én af dem lyder: ”Opfør dig ordentligt”. En anden: ”Vi vil ikke have retssager”. Baungaard siger:

”Du kan lave alle mulige fine visioner, værdier og balkonerklæringer, der er bare ingen, der kan huske det. Keep it simple, og så gør det, du siger.”

”Jeg har set mange virksomheder, hvor der hænger plakater, der fortæller om vision, mission, strategi, værdier osv. Når jeg så har spurgt medarbejderne og selv toplederen, om de kan gengive, hvad der står på plakaterne, kan ingen svare. Det giver ingen mening.”
Steffen Baungaard

Tip #3: Ingen HR, IT eller andre stabsfunktioner

I større virksomheder er der typisk en stribe medarbejdere på lønningslisten, som varetager støttefunktioner for dem, der producerer virksomhedens kerneydelse. Men også her går HusCompagniet andre veje.

”De primære funktioner er salg, projektering og byggestyring. Dertil har vi nogle få økonomi- og marketingfolk. Vi har ingen IT-afdeling, HR-afdeling, kvalitetsafdeling eller lignende. Det bliver alt sammen klaret af de 400 medarbejdere.”
Steffen Baungaard

Det giver ganske vist ekstraarbejde til de pågældende medarbejdere, men Baungaard forklarer, at det samtidig giver større ejerskab til nye tiltag, når de medarbejdere, der skal bruge dem, også står for at udvikle dem og implementere dem.