Strategi- og handlingsplan
- så det ikke bliver ved snakken

Hellere en god eksekvering af en halvdårlig strategi end omvendt.

Jørgen Huno Rasmussen, Tidligere Koncernchef, FLSmidth fra 100 topchefer af Niels Lunde


Der er opstillet rigtig mange mål og visioner i denne verdens virksomheder! Forskning viser, at op mod 80 % af de mål, virksomheder sætter sig, aldrig eller kun delvist bliver gennemført som planlagt.

Den primære årsag er, at virksomhederne ikke kommer længere end til den øverste hylde i ”Lederskabet.”

Det viser sig, at mange virksomhedsledelser tror (eller håber), at når målene først er aftalt, så realiserer de sig selv. Det gør de ikke.

Det er helt afgørende, at man bliver enig om en præcis beskrivelse af, hvilke veje der skal føre til målene, det vil sige strategien for at nå målene. Eksempelvis kan et mål om at øge omsætningen med 5 % nås på mange måder. Hvis der i ledelsen ikke er klarhed over, hvordan målet skal nås, er der en risiko for, at alle i virksomheden har hver deres ide om, hvad vejen mod målet skal være.

Når der er enighed om strategien, skal den udmøntes i en konkret handlingsplan. En handlingsplan uddelegerer ansvar og fastsætter tidsfrister. Det er en sund øvelse, for det forpligter de enkelte medarbejdere. Handlingsplanen afstemmer desuden forskellige holdninger til, hvordan målene skal nås. Dermed er der enighed fra start.

Når aktiviteterne på de tre øverste hylder i Lederskabet er gennemført, er virksomheden nået langt. Fakta viser dog, at de tre øverste hylder kun udgør ca. 10% af det arbejde, der er nødvendigt for at opnå de planlagte forandringer. Langt den største indsats ligger i realiseringen af handlingsplanen. Derfor en den nederste hylde i ”Lederskabet” central. Det er her, man sikrer, at alt det, der er aftalt og planlagt, rent faktisk bliver gennemført. Derfor er det afgørende, at der er en plan for, hvordan der løbende følges op og måles på, om mål og strategier bliver gennemført som planlagt.

Det er vigtigt, at indholdet i Lederskabet blive formaliseret i en Strategi- og handlingsplan. Det sikrer, dels at alle er enige om hvad der er aftalt, og hvem der skal gøre hvad. Det sikrer ligeledes, at det er muligt at kommunikere virksomheden mål og vejen til realiseringen af dem til virksomhedens interessenter. Det er fx medarbejdere, bestyrelse, banken, samarbejdspartnere osv.

Det skaber vished om, at virksomheden har en klar plan for, hvordan den vil tackle de forandringer som alle virksomheder konstant er udsat for.

Quo Vadis’ strategi- og handlingsplan.

I Quo Vadis har vi en velgennemprøvet metode for, hvordan en strategi- og handlingsplan opbygges og udarbejdes.

Metoden sikrer, at det med den nødvendige detaljeringsgrad bliver beskrevet, hvordan virksomheden skal justere sin forretningsmodel jf. Udviklingstrekanten for at nå de mål, der er besluttet.

Vejen til at få etableret virksomhedens Strategi- og handlingsplan er beskrevet under Drejebog for forretningsudvikling og Forretningstjek.