Vækst og forretningsudvikling er noget, man beslutter sig for

Af JESPER SALLING Quo Vadis Forretningsudvikling ApS

Fra BYGGERIET aug. 2013 - side 33

Forretningsudvikling er ikke noget, ledelsen bør kigge på, når der er tid. Den ansvarlige ledelse ved, at forretningsudvikling er afgørende for virksomheden og noget, der skal sættes tid af til. For dermed er man sikker på, at virksomheden følger med udviklingen, og at der bliver taget hånd om virksomhedens fremtid.

Virksomhedens fremtid er lige så vigtig som virksomhedens nutid. Alligevel høres le- dere ofte sige, at de ikke har tid til udvikling af virksomheden, for der er lige et tilbud der skal regnes, en byggeopgave eller et problem der skal klares.

Men der vil altid være et tilbud, en opgave eller et problem – for sådan er det at drive en virksomhed. Problemet er, at fremtiden har en tendens til at blive til nutid, og forandringerne i virksomhedens omverden spørger ikke om lov eller venter til virksomheden har tid – de kommer bare. Derfor er det vigtigt, at virksomheden og ledelsen beslutter sig for løbende at arbejde med og bruge tid på virksomhedens udvikling.

Opgør med vaner

Det, ikke at have tid til forretningsudvikling, kan sagtens være et reelt problem. Men hvis konsekvensen bliver en usikker fremtid for virksomheden, er alle nok enige om, at der bør gøres noget. Det betyder, at ledelsen må prioritere sin tid og vurdere, om der virkelig skal bruges tid på ting, som måske ikke er så vigtige, som de var en gang. Med andre ord, et opgør med vaner.

Der er også altid opgaver, som kan lægges ud til medarbejderne, det gælder også på forretningsudviklingsområdet. Når virksomheder har succes med forretningsudvikling, er det ofte fordi, at medarbejderne er involveret – det skaber ejerskab.

Måske er det endda sådan, at nogle af de problemer, som ledelsen bruger tid på i hverdagen, skyldes manglende rettidig omhu i forretningsudviklingen. Med andre ord, rettidig omhu i forretningsudviklingen skaber tid til forretningsudvikling.

Mange ledere er tilfredse med deres virksomhed, som den er og mener derfor ikke, at de har brug udvikling og vækst. Men verden omkring virksomheden ændrer sig. Kunderne, konkurrenterne, teknologien, den økonomiske situation osv. er aldrig de samme i morgen, som de var i går. Kundernes krav til deres leverandører ændrer sig hele tiden, fordi deres situation også ændrer sig. Og konkurrenterne finder hele tiden på noget nyt og bedre samtidig med, at teknologien skaber nye muligheder. Det betyder, at kunderne hele tiden stiller nye krav, og holder op med at ringe, hvis kravene ikke bliver indfriet. Derfor er det afgørende, at virksomheden og ledelsen har ambitioner.

Har virksomheden ikke ambitioner om vækst, bør den i hvert fald have ambitionen om at levere et bedre og mere attraktivt produkt for kunden og dermed tjene flere penge på det, for det vil styrke virksomheden. For mange virksomheder uden ambitioner og vilje til udvikling, har før eller siden fået det svært.

Mange ledere finder arbejdet med forretningsudvikling svært, blandt andet fordi, at de ikke føler, at de har de nødvendige værktøjer og den nødvendige viden om forretningsudvikling. Det kan gøre det svært at komme i gang, og så er undskyldningen om manglende tid nærliggende. Og mange falder hurtigt i den grøft, at det er nemmere at regne et tilbud eller arbejde på de opgaver, som virksomheden allerede har, fordi det er man er god til, på bekostning af arbejdet med forretningsudvikling. Men også her er det nødvendig at handle og tage en beslutning om, hvordan man skaber de nødvendige kompetencer til forretningsudvikling fx gennem uddannelse, professionel bestyrelse eller hjælp fra rådgivere.

Den korte version er, at virksomhedes langsigtede vækst og forretningsudvikling er lige så vigtig som opgaverne, der presser sig på her og nu. Virksomheden er nødt til at have langsigtede ambitioner og finde tiden til at udvikle dem. Forretningsudvikling er ikke noget, der kommer af sig selv, det er noget virksomheden beslutter sig for.

Mange virksomheder ville gøre klogt i at få et forretningstjek, der kan give overblik over, hvor effektivt de rent faktisk driver deres virksomhed. Eller få forslag til, hvor og hvordan, de mest effektivt sætter ind for at forbedre virksomhedens top- og bundlinje. Man kan også gøre brug af strategiværktøjer, som hjælper til at skabe overblik over, hvilke forandringer og tiltag, der er vigtige for virksomheden.