Strategi- og forretningsudvikling i praksis (kursus og strategiplan)

Få udarbejdet en strategi- og handlingsplan og bliv mere konkurrencedygtig

Målgruppe

Dette kursus er for dig, der gerne vil kende og afprøve arbejdsmetoderne i strategi- og forretningsudvikling og lære at bruge den tilhørende værktøjskasse. Du får en strategiplan med hjem og vil fremover kunne arbejde målrettet med forretningsudvikling.

Formål med kurset

Formålet med kurset er, at deltagerne tilegner sig og afprøver en arbejdsmetode og ”værktøjskasse” til strategi- og forretningsudvikling. Med hjem fra kurset har deltagerne en færdig strategiplan for et eller flere strategiske fokusområder i egen virksomhed.

Arbejdsmetode og ”værktøjskasse” vil sætte deltagerne i stand til efter kurset selv at arbejde videre med virksomhedens udvikling. Hermed kan de skabe overblik over virksomhedens situation, udpege nye fremtidsmål samt udarbejde en strategi- og handlingsplan, der sikrer implementeringen af de besluttede tiltag.

Dit udbytte

  • Du får en arbejdsmetode og struktur, hvormed du kan arbejde målrettet med forretningsudvikling.
  • Du får en “strategiværktøjskasse”, der indeholder de nødvendige redskaber til udviklingen af virksomhedens strategi og forretningsmodel fra analyse til færdig strategi- og handlingsplan.
  • Du får afprøvet struktur og værkstøjskasse under kyndig vejledning og erfaringsudveksling med øvrige kursister.
  • Du bliver en endnu dygtigere leder.

Virksomhedens udbytte

  • En leder, der arbejder strategisk og målrettet med virksomhedens udvikling.
  • En leder, der omsætter idéer og analyse til konkret handling.
  • En virksomhed, der udvikler sig i takt med omverdenen.
  • En færdig strategiplan for et eller flere strategiske fokusområder.
  • En virksomhed, der er konkurrencedygtig og formår at tiltrække og fastholde rentable kunder.

Kursusindhold og -forløb

Kursets længde: 4 x ½ dag. De fire kursusdage afholdes med ca. 2 ugers mellemrum.
Der er maks. 8 deltagere pr. hold, så der er tid til spørgsmål og dialog. Der er en dags hjemmearbejde mellem hver kursusdag.

Underviser: Jesper Salling/Quo Vadis Forretningsudvikling

1. dag:

  • Hvorfor er forretningsudvikling vigtig?
  • Introduktion til virksomhedens forretningsmodel – udviklingstrekanten
  • Introduktion til strukturen i forretningsudvikling og skabelon for strategi- og handlingsplan
  • Værktøjer til analyse af virksomhedes situation og muligheder
  • Værktøjer til analyse af virksomhedens produkt – det første element i forretningsmodellen
  • Introduktion til hjemmeopgave: analyse af virksomhedens situation og muligheder, analyse af virksomhedens produkt samt udarbejdelse af mål og handlingsplan
Mellem 1. og 2. kursusdag tilbydes et fælles onlinemøde med henblik på spørgsmål/sparring om hjemmeopgaver.

2. dag:

  • De enkelte kursusdeltageres hjemmearbejde præsenteres og diskuteres i plenum
  • Værktøjer til analyse af virksomhedens produktion – det andet element i forretningsmodellen
  • Introduktion til hjemmeopgave: analyse af virksomhedens produktion samt udarbejdelse af mål og handlingsplan
Mellem 2. og 3. kursusdag tilbydes et fælles onlinemøde med henblik på spørgsmål/sparring om hjemmeopgaver.

3. dag:

  • De enkelte kursusdeltageres hjemmearbejde præsenteres og diskuteres i plenum
  • Værktøjer til analyse af virksomhedens salg – det tredje element i forretningsmodellen
  • Introduktion til hjemmeopgave: analyse af virksomhedens salg, mål og handlingsplan
Mellem 3. og 4. kursusdag tilbydes et fælles onlinemøde med henblik på spørgsmål/sparring om hjemmeopgaver.

4. dag:

  • De enkelte kursusdeltageres hjemmearbejde præsenteres og diskuteres i plenum
  • Strategi- og handlingsplanen færdiggøres
  • Strategi- og handlingsplanen:
  • Hvordan sikres det, at det ikke bliver ved snakken?
  • Hvilke faldgrupper findes i strategiimplementering?
  • Hvordan sikres det, at alle i virksomheden bidrager til implementeringen af planen?
  • Hvordan sikres det, at virksomheden i fremtiden arbejder målrettet med forretningsudvikling?


Pris 8.000 kr ekskl. moms pr. deltager.

Der er ikke planlagt kurser pt – ring til os på:

Telefon: 20 20 36 36


Se også Strategi- og forretningsudvikling i praksis (introduktion)