Satsning på forretningsudvikling ses på bundlinjen

Af JESPER SALLING NIELSEN, redaktionen@danskbyggeri.dk

Fra BYGGERIET dec. 2012 - side 31

I 2009 erkendte Lund Byggefirma A/S, at de var nødt til styrke arbejdet med forretningsudvikling for at sikre virksomhedens fremtid. Derfor gik de i gang med en målrettet proces, med fokus på effektivisering gennem bedre planlægning og inddragelse af medarbejderne samt udviklingen af et nye forretningsområde.

Vi startede med to grundlæggende handlinger, siger Kristine Lund fra Lund Byggefirma A/S.
- Den ene var, at jeg gik ind i firmaets ledelse i en ny stilling som administrativ leder. Jeg er læreruddannet, og startede derfor straks med at tage en ledelsesuddannelse, hvor hovedindholdet var ledelse og forretningsudvikling. Det andet var, at vi professionaliserede vores bestyrelse. Med andre ord så styrkede vi virksomhedens kompetencer omkring ledelse og forretningsudvikling. Det første Kristine Lund gjorde var at holde medarbejderudviklingssamtaler (MUS) med alle medarbejdere inklusiv de timelønnede. Formålet var at få taget temperaturen i virksomheden.

- Derved blev vi i stand til at udpege de områder, vi skulle arbejde med i fremtiden. På den baggrund besluttede vi, at vores overordnede strategi skulle være at styrke vores effektivitet gennem forbedring af vores interne kommunikation og planlægning i firmaet.

Planlægningsmøder hver uge

Det har ført til at ledelsen holder faste planlægningsmøder på kontoret hver uge.

- Møderne tager cirka en time, og vi har en fast dagsorden, som vi går igennem hver gang. Vi holder også skurmøder kort efter, en byggeplads er startet op. Her gennemgår vi opgaven og de særlige udfordringer, der er knyttet til den, og samtidig lægger vi en plan for, hvordan vi vil gennemføre den. Jeg deltager som mødeleder på alle projekter. Det er vores erfaring, at lige så snart vi ikke holder vores planlægningsmøder, giver det problemer, fremhæver Kristine Lund.

Kommunikation og inddragelse af medarbejderne

Et månedligt nyhedsbrev med nyheder om ordrer og tilbud, ferie og den slags er med til at styrke den interne kommunikation. Samtidig holder Lund Byggefirma flere gange om året møder, hvor de forskellige muligheder og udfordringer, virksomheden står overfor, bliver diskuteret.

- Her deltager alle ansatte i virksomheden, og alle kan komme med gode idéer til udvikling og løsning af de udfordringer, vi arbejder med. Vi har også indført årlige MUS-samtaler med alle medarbejdere. Det gør, at vi får løst mange ting, inden det bliver til problemer, og vi får snakket om, hvad vi kan gøre anderledes for at blive endnu dygtigere, siger Kristine Lund.

- Det har været lidt af en kulturforandring for vores medarbejdere at blive inddraget så meget, som de gør. De var lidt skeptiske i starten - især i forhold til MUS-samtalerne. Men nu, hvor de ser resultaterne, er der fuld opbakning. At gøre, som vi har gjort, koster tid. Vi bruger flere lønkroner på ledelses- og udvikling end før, men bundlinjen vokser endnu mere, så vi er ikke i tvivl om, at vi gør det rigtige.

Nyt forretningsområde

Sideløbende med, at der har været fokus på at udvikle virksomheden internt, har Lund Byggefirma etableret et nyt forretningsområde – energirenovering.

- Her har vi tre ben at stå på. Vi kan tilbyde rådgivning via en energivejleder, vi kan selv udføre termografering og efterisolering ved at indblæse granulat i hulmure og på lofter, og endelig kan vi sætte nye vinduer i husene. Det har været en succes med jævnt stigende omsætning og indtjening, fremhæver Kristine Lund.

Lund Byggefirma A/S blev i 2011 udpeget som Året Fighter af Energiselskabet OK og Berlingske Business Innovation. 2

Fakta

Kilde: QuoVadis forretningsudvikling

Succesfulde virksomheder udvikler sig hele tiden.

  • Forskning viser at succesfulde virksomheder konstant har fokus på at udvikle sig indenfor de tre områder i Udviklingstrekanten
  • For at tilpasse virksomheden skan man hele tiden arbejde med forretningsudvikling, og det er nødvendigt, at der er struktur og kontinuitet i den måde, virksomheder arbejder med udvikling.
  • Virksomheder skal have en udviklingskultur. Det vil blandt andet sige, at det er velanset at arbejde med udvikling, at ideer til udvikling efterspørges hos medarbejderne, medarbejder får respons på deres ideer, og de bliver inddraget i udviklingen af dem
  • Virksomheden skal løbende holde øje med udviklingen i markedet og hos kunderne og overveje, hvordan de skal tackle udviklingen og udnytte de muligheder der opstå i den udvikling.