Hvilke forandringer vender op og ned på jeres branche?

Af JESPER SALLING Quo Vadis Forretningsudvikling ApS

Fra LinkedIn November 2015

Man taler meget om game changers i disse år; udviklinger der vender op og ned på en branche eller en virksomhed.

For øjeblikket hører vi en del om Uber, der er tager markedsandele fra traditionelle taxaer og truer den etablerede taxabranche på livet. Det er ny teknologi og apps, der har gjort den udvikling mulig. Men måske taxabranchen i virkeligheden skulle være mere bekymret over noget, der ligger lidt længere ude i fremtiden. Måske 10 år. Nemlig de førerløse biler. De vil med stor sandsynlighed revolutionere taxabranchen for alvor.



Jeg læste en artikel i Berlingske den 22. september 2015 med Tonny Thierry Andersen, direktør i Danske Bank, som sagde:

Der er ved at ske nogle ting nu, som vi ikke har kendt til i den samme stil historisk set. Det er vores vurdering, at banksektoren over de næste 10 til 15 år kommer til at gennemgå større forandringer, end vi har gjort de seneste 300 år.

Tonny Thierry Andersen Direktør, Danske Bank

Det er en udvikling der vil vende op og ned på bankbranchen, og hvor dem der ikke følger med er i stor fare for at forsvinde.

Hvordan spotter man forandringerne?

Det store million kroner spørgsmål er selvfølgelig; hvordan spotter man så de forandringer, der kan vende op og ned på branchen.

Første forudsætninger er, at man kigger ud i verden og erkender, at det er et foranderligt sted, hvor alt kan ske. Vi husker alle manufakturhandler Arnesen i Matador, der nægtede at se i øjnene, at verden var blevet en anden efter Mads Skjern havde åbnet sin forretning. Det er nødvendigt at virksomhedslederen hele tiden holder sig opdateret om udviklingen i og omkring den branche virksomheden er i, og at han forholder sig til den.

Årsagerne til forandringer kan deles op i en række hovedgrupper:

  • Ændret behov hos kunderne
  • Konkurrenter der finder på nye og bedre måder at servicere kunderne (Matador)
  • Leverandører der udvikler nye produkter eller samarbejdsformer
  • Den teknologiske udvikling der går stadigt hurtigere
  • Den økonomiske udvikling
  • Den demografiske udvikling (for eksempel flytning fra land til by)
  • Politiske prioriteter og lovgivning

Man skal løbende holde øje med disse overordnede grupper og forholde sig til, hvad der har indflydelse ens branche og forretning, og reagere på det gennem udvikling af virksomhedens strategi og forretningsmodel.

Ovennævnte viden indhenter man i dagspressen, fagpressen, information fra brancheforeninger, information fra banken, gennem netværk, uddannelse og ikke mindst egne observationer i hverdagen. Derudover har for eksempel de store revisions- og konsulenthuse, masser af artikler på deres hjemmesider og nyhedsbreve om udviklingen i verden.

Her på Quo Vadis-hjemmesiden kan du downloade ”Verdens enkleste strategiværktøj”, som kan være med til at sikre, at du er forberedt på fremtiden.

Del med dit netværk, hvis ovenstående gav værdi og inspiration til dig.