Det er de kloge, der overlever krisen

Af MARTIN K.I. CHRISTENSEN, Dansk Byggeri og JESPER SALLING NIELSEN, Quo Vadis Forretningsudvikling ApS

Fra BYGGERIET feb. 2012 - side 32

Det er de virksomheder, der tænker nyt og arbejder med deres strategi, som kommer godt ud på den anden side af krisen. Det viser også erfaringer Dansk Byggeris projekt "Bedre Bundlinje"

I projektforløbet "Bedre Bundlinje" giver Dansk Byggeri 12 konkrete bud på, hvordan virksomheder kan styrke deres effektivitet og på den måde blive mere konkurrencedygtige og skabe bedre indtjening.

Det er eksempler fundet blandt virksomheder, som har gjort en målrettet indsats for at forbedre produktiviteten og har dokumenteret effekten. De spænder lige fra indførelse af ny teknologi, til målrettet økonomistyring og prioritering af kunder og opgaver til involvering af medarbejderne i driften af virksomhedens opgaveløsning, siger Michael H. Nielsen, direktør i Dansk Byggeri. Fælles for de 12 eksempler

Michael H. Nielsen, direktør i Dansk Byggeri, understreger, at det er godt med nytænkning og revurdering af virksomhedens strategi, fordi det i sidste ende kan gøre virksomheden bedre og mere konkurrencedygtig og andre virksomheder, som Dansk Byggeri har haft kontakt med i projektforløbet er, at de har tænkt over det marked, de agerer i, og hvad de kan gøre for at tilpasse sig det bedre.

Gør noget nyt

Det er også den erfaring, som Jesper Salling Nielsen, direktør for Quo Vadis har gjort. Han fungerer som konsulent for en række af Dansk Byggeris medlemsvirksomheder.

- Nogle virksomheder reagerer på krisen ved at fortsætte med at gøre mere af det de har gjort hidtil. Andre sætter sig ned og skaber et overblik over de forandringer de er ude for, og på den baggrund prøver at finde nye veje ud af problemerne og finde nye veje til kunder og indtjening, siger han.

Nye og nuværende kunder

Kriser kan gøre mange virksomheder mere motiveret for at overveje nye leverandører og samarbejdspartnere, der kan skabe mere værdi for virksomheden end de nuværende, som måske er gået lidt i stå, fremhæver Jesper Salling Nielsen.

Han peger på, at det giver muligheder for den virksomhed som proaktivt opsøger potentielle kunder, lytter til dem og hjælper dem med at finde attraktive løsninger på de udfordringer, kunden står over for. Vigtigt – det er ikke prisen, der skal konkurreres på, men den værdi der skabes for kunden.

- Når kunderne også må indskrænke, justere og forandre, så gælder det om ikke give en konkurrent chancen for at erobre kunden. Derfor er det vigtigt at være tæt på kunderne og vide, hvor de er på vej hen, så man kan hjælpe dem på vej. Og fx være den håndværker der hjælper med at finde ny metoder til at arbejde mere effektivt.

Forandringer gennemføres

I de gode tider var der forandringer, som var svære at gennemføre. Det kunne være effektivisering, nye måder at arbejde på, struktur på salgsarbejdet, produktudvikling og så videre. Hvorfor ændre noget, når det går godt?. En krise kan derimod være med til at få medarbejderne til at erkende, at der må ske noget.

- Det er nu ledelsen må handle. Og
 når der skal ske forandring, er det vigtigt, at der er klare og kommunikerede mål, og en forklaring på hvorfor der skal ske forandringer. Det er vigtigt at inddrage medarbejderne i at finde vejen til målet, dels fordi de har stor viden om virksomheden, og dels fordi inddragelse forebygger modstand mod forandringer, fremhæver Jesper Salling Nielsen.

- Det handler om at være klar, når krisen er ovre. De virksomheder, der er bedst forberedt, når fremgangen starter, er de virksomheder, der hurtigst får glæde af det opsving, der kommer.

www.bedrebundlinje.dk