20 plus 2 gode spørgsmål om salg

Af JESPER SALLING Quo Vadis Forretningsudvikling ApS

Fra LinkedIn Oktober 2015

Jeg fik nedenstående 20 spørgsmål i en nyhedsmail fra Milestone Selling forleden dag og løb dem igennem.

Jeg synes, det er gode spørgsmål, som alle kan have glæde af at stille sig selv og virksomheden med jævne mellemrum.

Men jeg synes, der mangler to spørgsmål:

  1. Hvordan skaber din virksomhed og dens produkter værdi for kunderne?
  2. Hvordan adskiller I jer positivt fra konkurrenterne - hvorfor skal kunderne vælge netop jer og jeres produkt?

Hvis du ikke kan svare på disse to spørgsmål og formidle det til dine kunder, så de forstår det, er flere af de 20 spørgsmål slet ikke relevante, fordi du får meget svært ved at brænde igennem hos kunderne.

God fornøjelse med de 20 + 2 spørgsmål. Jeg håber det er brugbar inspiration.

De 20 spørgsmål

  1. Hvilke fem virksomheder skal være dine næste kunder?
  2. Hvem af dine vigtige kunder har du negligeret på det sidste?
  3. Hvilke kunder spilder din tid?
  4. Hvad vil du gøre for at få dine tilfredse kunder til at henvise dig til nye kundeemner?
  5. Hvem er din dygtigste kollega eller konkurrent, og hvad gør du for at lære, hvordan han eller hun gør det så godt?
  6. Hvordan kan du komme mere i pressen?
  7. Hvilke dokumenter kunne du lave som færdige skabeloner og spare tid?
  8. Hvordan kan du øge troværdigheden og sikkerheden forbundet med dit tilbud?
  9. Hvad kunne du med fordel holde op med at gøre? Hvilke rutiner i din arbejdsuge er spild af tid?
  10. Hvordan kan man lave en begrænset, billigere og dermed mere tilgængelig udgave af det, du sælger (og dermed have mulighed for alligevel at sælge noget til dem, der i første omgang ikke har råd)?
  11. Hvem kan du udveksle kundeemner med?
  12. Hvad ville du gøre anderledes, hvis dit budget var dobbelt så stort?
  13. Hvilke rutineopgaver kan du få andre til at lave for dig?
  14. Hvordan kan du bruge jeres nyhedsbrev, hjemmeside, kundemagasin eller lignende bedre?
  15. Hvad siger din præsentation, din taske, dine visitkort, dine brochurer og din dokumentmappe om dig?
  16. Hvad siger din påklædning, frisure og generelle fremtoning om dig?
  17. Hvordan harmonerer din e-mailsignatur og e-mailformat (skrifttyper osv.) med det signal, du gerne vil sende?
  18. Hvad fortæller din telefonsvarerbesked om dig?
  19. Hvordan kan du tilpasse jeres betalingsvilkår til kundeemnets situation?
  20. Hvordan kan du optimere din transport?
Har du spørgsmål, er du velkommen til at ringe – helt uforpligtende.