Udviklingstrekanten – en forretningsmodel

Alle virksomheder, store som små, har en forretningsmodel. Det er forretningsmodellen, der afgør, om virksomheden kan tiltrække og fastholde rentable kunder.

Virksomhedens forretningsmodel er helt enkelt den måde, virksomheden drives og ledes på og består grundlæggende af 3 elementer:

  1. Virksomhedens produkter/ydelser og den måde, de udvikles på
  2. Den måde, produkter/ydelser produceres
  3. Og den måde, produkter/ydelser sælges

Produkt, produktion og salg.

Det er samspillet mellem de tre elementer, der afgør virksomhedens succes. Det er her, man kan adskille sig fra konkurrenterne og derved tiltrække og fastholde de rentable kunder.

Forretningsmodellen skal løbende udvikles og justeres, i takt med den udvikling der sker i virksomheden og i verden omkring virksomheden: Nye tiltag fra konkurrenter, ændrede behov hos kunderne, konjunkturudsving og ny teknologi er nogle af de forhold, man må tage i betragtning.

Udviklingstrekanten viser forretningsmodellens elementer

Fakta

Udviklingstrekanten er baseret på forskning af professor Michael Treacy og professor Fred Wiersema.

Læs mere i artiklen Customer Intimacy and Other Value Disciplines

Udviklingstrekanten er et effektivt strategiværkstøj, fordi den giver en overskuelig model til at analysere, hvor virksomheden har sine styrker og udfordringer. Dermed bliver det synligt, hvad der skal arbejdes med for at styrke virksomheden yderligere.

Forskningen bag Udviklingstrekanten viser, at succesfulde virksomheder er kendetegnet ved, at de matcher konkurrenterne på to af Udviklingstrekantens områder og slår konkurrenterne på det sidste område. Man kan udmærke sig på et hvilket som helst af de tre områder. Uanset hvilket område man udmærker sig på, skaber det den konkurrencemæssige fordel, der gør det muligt at tiltrække og fastholde rentable kunder.

Når du samarbejder med Quo Vadis, er Udviklingstrekanten – og teorien bag den – fundamentet for arbejdet med forretningsudvikling.

Udviklingstrekanten har nuancer

Som figuren nedenfor viser, består hver af Udviklingstrekantens trekanter af en række mindre trekanter. Det er de indsatsområder, som fører frem til den ønske konkurrencedygtighed.

Det er baggrunden for, at Quo Vadis har udviklet Forretningstjek og Drejebog for forretningsudvikling. Forretningstjekket identificerer din virksomheds potentialer og udfordringer. Efterfølgende viser drejebogen, hvordan disse muligheder udnyttes og udfordringer tackles.

Læs mere om Drejebog og Forretningstjek

Det hele bliver dokumenteret i en Strategi- og handlingsplan, som dels sikrer, at du når dine mål, og dels gør, at du kan kommunikere til virksomhedens interessenter – medarbejdere, aktionærer, banken m.fl. – om hvorfor og hvordan du vil udvikle virksomheden og opnå virksomhedens mål.