At slagte hellige køer giver en fantastisk bøf!

Af JESPER SALLING Quo Vadis Forretningsudvikling ApS

Fra LinkedIn December 2015

Australsk vinproducent kan fremstille seksstjernet papvin, fordi han tør afvige fra branchens indgroede traditioner. Det kan vi alle lære af.

Traditionelt bliver vin lagret på dyre træfade i højloftede kældre under smukke vinslotte. Det er dyrt og ineffektivt, men sådan er traditionen. At slagte hellige køer og bryde med branchens eller virksomhedens traditioner kan være svært.

Det er ikke desto mindre, hvad den australske vinproducent Nugan Estate har gjort. De modner deres vin på følelsesforladte, men effektive ståltanke, og for at opnå samme effekt som træfadene giver, putter de træstave på størrelse med totempæle i ståltankene.




”Man må bare erkende, det virker,” skrev Berlingske Tidendes vinanmelder, og fortsætter: ”Chardonnay’en er tæt på at bryde lydmuren for, hvordan papvin til godt og vel 30 kroner pr. flaske kan smage.” Seks stjerner kvitterede han med.

Jeg er ingen vinkender, men i mine ører er det en vinderopskrift.

Hvorfor har ingen før gjort som Nugan State og slagtet vinproduktionens hellige ko – træfadene? Muligvis fordi det er svært at afvige fra traditionerne og slagte de hellige køer. Ja, det kan være svært overhovedet at få øje på de hellige køer i en virksomhed, man til daglig færdes i.

Præcis det fænomen beskriver erhvervsjournalisten Carsten Steno i bogen ”De virkelige helte.” Stenos farfar, Aage Hansen, udviklede under krigen en ny svejseteknik og byggede hurtigt en succesfuld forretning op. Markedet forandrede sig imidlertid og nye svejseteknikker kom til, hvilket sønnen, der i mellemtiden var kommet ind i virksomheden, påpegede. Trods advarslen lykkedes det ikke Aage Hansen at vende virksomheden og slagte de hellige køer. En lang historie kort: Aage Hansens søn forlod virksomheden, der langsomt mistede sin position, for til sidst at måtte lukke sidst i 60’erne.

Moralen? At slagte hellige køer handler ikke blot om at få et forspring, som hos den australske vinproducent. Det kan også handle om overlevelse.

Hvordan spotter man de hellige køer?

For at spotte de hellige køer, må man være selvkritisk og gå benhårdt til sin egen virksomhed. Man skal som det første forlade tanken om, at måden, man plejer at gøre tingene på, nødvendigvis er den bedste.

Når vi i Quo Vadis rådgiver vores kunder, starter vi med at skabe et overblik over forandringer i virksomhedens omverden. Vi udfordrer virksomheden og stiller skarpt på forretningsmodellen, de ting der kan gøres bedre, nemmere og mere effektivt. Uanset om drejer sig om ny teknologi, om måden produkterne bliver solgt, eller virksomhedens måde at producere på.


Udviklingstrekanten - en forretningsmodel

De fleste har nemlig nogle gamle træfade, der trænger til at blive kastet over bord.

Del med dit netværk, hvis det gav værdi og inspiration for dig.

At slagte hellige køer giver en fantastisk bøf, er et citat af Dick Nicolosi, filosof